Okoř

Okoř

(2012)
Kutná hora

Kutná hora

Chrám sv. Barbory (2012)
Špilberk

Špilberk

(2013)
Křivoklát

Křivoklát

(2012)
Atelierlion@seznam.cz

Cestopisy, fotografie, umění, geocaching

Foto týdne

Foto týdne

České Středohoří
Touha po poznání žene lidi do světa, svou vlast ale neznají.

Nová svodidla na D1 nezadrží kamióny ani autobusy

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se rozhodlo na plánovanou první etapu rekonstrukce dálnice D1 použít méně bezpečný druh středových svodidel, než je podle odborníků vhodné. Podle uznávaného odborníka na silniční záchytné systémy Františka Juráně zamýšlená svodidla, které chce ŘSD instalovat, nezadrží větší autobusy ani kamióny proti vjetí do protisměru.
Středová svodidla jsou důležitým bezpečnostním prvkem všech rychlostních komunikací a dálnic. Mají za úkol zvýšit bezpečnost řidičů a to hlavně před střetem s vozidlem jedoucím v protisměru. Svodidlo se má po nárazu vozidla prohnout a vůz zadržet.

Běžná svodidla u silnic a prozatím také u části českých dálnic mají podle technických norem označení N1 a N2 a jsou schopna zadržet pouze osobní vozidlo. Následují kvalitnější svodidla označovaná H1, H2, H3 a H4, které je schopné zadržet i kamión o hmotnosti 38 tun.

Nejodolnější svodidla také znamenají největší náklady. U většiny silnic v EU tyto svodidla neuvidíte. ŘSD naplánovalo v projektu první etapy opravy dálnice D1 použít svodidla typu H2. Tento typ ale nezadrží kamión a také větší autobusy, které používá například společnost Student Agency. V následujících dvou etapách pak použití typu H3. Silničáři se odkazují na neschválenou revizi technických podmínek, kvůli které nemohou již nyní použít vyšší typ.

„Revize předpisů ještě nebyla schválena a vzhledem k probíhajícímu výběrovému řízení na I. etapu nelze zatím změnu úrovně na H3 zapracovat i do projektu I. etapy,“ řekla Novinkám mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Ve výsledku by to znamenalo, že rekonstruovaná dálnice, kde se počítá s investicí až 28 miliardy, bude mít různě (ne)bezpečné úseky a tím i zbytečný hazard s životy řidičů. František Juráň nabízí řešení, které zvolili v Rakousku. „Ministerstvo dopravy nebo ŘSD vydá nařízení, že v souladu s již projednanou revizí technických předpisů TP 114 a z důvodu zajištění jednotné úrovně zadržení na celé dálnici D1, se do středního dělicího pásu budou osazovat svodidla úrovně zadržení nejméně H3 a to i v úsecích již vyprojektovaných“.

Upozornil také, že svodidla se osazují na dobu 30 let. Navýšení rozpočtu by znamenalo investici 75 – 100 miliónů korun na 50 kilometrů. Zvýšení investice je také možným důvodem, proč ŘSD odmítá použití bezpečnějších svodidel.

V první etapě se budou opravovat úseky dálnice D1 Šternov–Psáře, Loket–Hořice, Větrný Jeníkov–Jihlava a Lhotka–Velká Bíteš. Celkem jde o asi tři desítky kilometrů.
19.03.2013 20:46:56
Redakce

Pro ty, co rádi ČR

Toulky Českem

Toulky Českem

Toulky Českem

Toulky Českem

image008.png
rss.png

Jak často chodíte na výlety?

1x týdně (15 | 65%)
1-2x měsíčně (6 | 26%)
1x měsíčně (0 | 0%)
1x půl roku (2 | 9%)
Téměř vůbec (0 | 0%)
logo_csop.jpg
mpp.gif
zvn.gif
Ekologie zkoumá vztahy organismů
Ekologie zkoumá vztahy organismů
Eko, eco, ekologie, ekologický nebo ekologický aktivista. To je výčet slov, které dnes srší ze všech stran na spotřebitele různých produktů a služeb či veřejnost všeobecně. Ale co je to vlastně ta ekologie? Je používání výše uvedených termínů správné? Ne, není.
Na první prohlídce
Na první prohlídce
Píše se prosinec 2016 a když se tak dívám do občanského průkazu zjišťuji, že je na čase dělat něco se svým životem. Osm let s přítelkyní a bydlení s jejím bratrem není úplně to ideální, co by člověka po třicítce mělo naplňovat.
Medvědí kostra v Kateřinské jeskyni
Medvědí kostra v Kateřinské jeskyni
Ročně až 200 tisíc návštěvníků projde Punkevními jeskyněmi v Moravském krasu. Obdivovat mohou nejen dno Macochy, ale i krápníkovou výzdobu či plavbu lodí v podzemí. Neméně zajímavá je však i Kateřinská jeskyně, se kterou sousedí.
Veškerý obsah podléhá autorským právům, kopírování zakázáno. Šíření textu či fotografií pouze na písemné svolení autora. Please do not publish any photography without author's prior written consent. © 2012 - 2017 Ondřej Kořínek
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one